Pages

PENANGGUHAN SERAHAN T-SHIRT PERMAS

Thursday, October 30, 2008



ABU HANIFAH HARIS
ASSALAMIALAIKUM W.B.T.....

Saya selaku Presiden PERMAS dan secara tidak langsung mewakili kepimpinan PERMAS di sini ingin memohon jutaan kemaafan kepada semua ahli PERMAS yang telah menempah baju di atas kelewatan penyerahan t-shirt PERMAS yang sepatutnya diperolehi pada minnggu ini. Semua ini berpunca daripada masalah teknikal yang tidak dapat dielakkan.

Sebelum itu, saya memohon jasa baik kalian semua yang telah menempah t-shirt dan belum memperolehinya agar sedia untuk berlapang dada dan bertenang seketika. Apa yang lebih penting, sekarang bukan masanya untuk menuding jari dan menyalahkan sesiapa tetapi yang lebih penting ialah sikap saling bekerjasama bagi menyelesaikan isu ini agar tidak menjadi lebih 'parah' lagi.

Untuk pengetahuan semua, masalah ini sebenarnya berpunca daripada pihak kilang yang kekurangan tenaga kerja di mana kebanyakan pekerja yang terdiri daripada pekerja asing telahpun menghilang diri akibat serbuan pihak KASTAM sejak 2 minggu yang lalu. Sebagaimana yang kita tahu, kebanyakan sektor perkilangan kini banyak yang mengambil pekerja asing akibat kesukaran mendapatkan tenaga kerja tempatan. Akibatnya, kerja-kerja menyiapkan tempahan telah tertangguh sehingga tuan kilang sendiri terpaksa 'turun padang' untuk menjahit sendiri tempahan-tempahan tersebut. Oleh yang demikian, jelaslah bahawa punca sebenar masalah yang berlaku adalah disebabkan oleh kegagalan pihak kilang untuk mendapatkan tenaga kerja bagi menyiapkan kesemua tempahan t-shirt tersebut pada masa yang telah ditetapkan.

Namun begitu, ia bukan bermakna pihak PERMAS ingin berlepas tangan dan langsung tidak mahu bertanggungjawab dalam menyelesaikan masalah ini kerana mahu tak mahu, pihak PERMAS sendiri sebenarnya sudahpun 'terseret' sama ke dalam masalah ini walaupun hanya menjadi 'orang tengah' antara pihak pembekal dan kilang. Untuk pengetahuan semua, pihak PERMAS sendiri sentiasa melakukan 'follow-up' saban minggu bagi memastikan kesemua tempahan dapat disiapkan segera mengikut perancangan. Malahan saya sendiri tanpa jemu sentiasa menghubungi pembekal bagi mnegetahui status sebenar tempahan tersebut. Tetapi apakan daya, kuasa tuhan itu mengatasi segalanya.

Sebagai seorang mahasiswa bitara yang mempunyai sifat timbang rasa dan belas kasihan, saya percaya kalian semua dapat berfikir secara rasional dan matang berkenaan masalah ini. Oleh yang demikian, diharap kalian semua dapat bersabar kerana t-shirt tersebut tidak akan ke mana-mana; yang membezakannya hanyalah cepat atau lambat memperolehinya sahaja. Apa yang lebih penting, tumpukan dahulu kepada peperiksaan akhir semester yang lebih menjamin masa depan kalian.

Hasil perbincangan dengan pihak pembekal, beliau telah memberikan jaminan bahawa t-shirt tersebut akan diberikan selewat-lewatnya hari jumaat depan. Namun begitu jika tempahan dapat disiapkan lebih awal, maka beliau sendiri akan datang seawal yang mungkin untuk menyerahkannya kepada pihak PERMAS seterusnya dapat diserahkan pula kepada para pelajar. Itulah 'janji' pihak pembekal kepada kami. Oleh yang demikian, pemberian t-shirt akan dijalankan pada jumaat malam di minggu hadapan berdasarkan 'janji' yang telah diberikan oleh pihak pembekal.

Oleh yang demikan, saya sekali lagi menyusun 10 jari memohon kemaafan daripada anda semua kerana tidak dapat mengotakan janji saya untuk mengedarkan semua tempahan t-shirt pada minggu ini juga disebabkan masalah yang tidak dapat dielakkan. Saya tahu dan sedar, mereka yang gagal menunaikan janji memang layak untuk digelar "munafiq" (Na'uzubillahi Min Zaalik!). Percayalah, jika saya sendiri boleh menjahit dan mencetak baju-baju tersebut, maka saya pasti akan turut sama membantu untuk menyiapkan kesemua tempahan tersebut agar semua pihak dapat memperolehi t-shirt tersebut pada masa yang telah dijanjikan.

Kepada adik-adik junior yang banyak membantu PERMAS dalam menyelesaikan masalah ini dan memahami situasi sebenar yang sedang kami hadapi, sekalung penghargaan kepada kalian semua. Bagi semua MT yang telah banyak berkorban pula, hanya tuhan yang dapat membalas jasa kalian semua (Insyaallah). Buat kawan-kawan semua yang telah banyak 'bersabar' pula, ingatlah bahawa Allah bersama orang-orang yang sabar. Akhir kata, salam kemaafan daripada saya mewakili pihak PERMAS buat kalian semua di atas kelewatan dan penangguhan serahan tempahan t-shirt tersebut

"Salam Kemaafan & Selamat Menjalani Peperiksaan"


Yanng benar,

ABU HANIFAH HARIS
..................
Presiden PERMAS Sesi 2008/09

BARISAN MT PERMAS 08/09

Tuesday, October 28, 2008

Untuk sebarang maklumat lanjut berkaitan organisasi dan struktur pentadbiran PERMAS Sesi 08/09 anda boleh mengunjungi blog MT Permas di pautan Kenali Biro Anda. Wassalam.

ANNUAL DINNER SEMESTER 7!!

Saturday, October 25, 2008


Gambar: Tenaga Kerja Annual Dinner Semester Tujuh.


Gambar: Tetamu yang diraikan, Mahasiswa/wi Sejarah Semester Tujuh.


Gambar: Kakak-kakak Semester Tujuh.


Gambar: Abang-abang Semester Tujuh.


Gambar: En. Kamal selaku penasihat PERMAS.

Dewan Seri Tanjung 24 Okt - Annual Dinner bagi meraikan pelajar Semester tujuh telah selamat dijayakan bertempat di Dewan Seri Tanjung UPSI. Jamuan ini merupakan antara program atau aktiviti wajib persatuan bertujuan untuk meraikan abang-abang dan kakak-kakak di semester tujuh yang akan meninggalkan alam kampus buat sementara waktu sebelum meneruskan praktikum di sekolah-sekolah yang telah dipilih. Program kali ini dikendalikan oleh pelajar bagi semester lima diketuai oleh YDP PERMAS 08/09 iaitu saudara Abu Haniffa Bin Hanif. Majlis pada malam ini dihadiri oleh Penasihat PERMAS yang juga merangkap pensyarah bagi subjek Sejarah iaitu Encik Kamal. Buat semua abang-abang dan kakak-kakak yang terlibat dalam menjayakan majlis pada malam ini, kami merakamkan ucapan jutaan terima kasih kerana memberi sokongan terhadap program anjuran persatuan. Terlebih dahulu, tidak lupa juga untuk kami hulurkan ucapan ribuan kemaafan seandainya majlis pada malam ini mempunyai sebarang kesilapan ataupun kekurangan. Namun, kita harus percaya akan tujuan sebenar kita menganjurkan program ini adalah untuk meraikan dan juga meningkatkan silaturahim anatara kita semua. Akhir kata daripada kami, selamat maju jaya dan kami doakan anda semua berjaya menjalankan praktikum dengan jayanya. Wassalam.

Editor: Zu Kebaya.

SELAMAT BERJUANG!!!

KHAR - Selamat berjuang buat semua warga PERMAS dalam menghadapi peperiksaan akhir semester ini. Marilah kita berganding bahu dalam mencipta sejarah sebagai Fakulti yang paling ramai melahirkan pelajar yang layak menerima anugerah dekan. Akantetapi, bukan status dan populariti yang kita cari, tetapi keputusan cemerlang buat bekalan kita dalam menggapai kejayaan sebenar iaitu status guru. hindarkanlah gejala kecurangan akademik kerana keberkatan ilmu itu adalah penting buat masa depan kita. jika hari ini kita berjaya atas cara penipuan, maka itulah hasil yang kita akan perolihi iaitu rezeki yang haram hasil daripada sumber yang tidak halal tadi iaitu kejayaan hasil daripada kecurangan akademik. akhir kata daripada kami di pihak MT PERMAS 08/09 ingin merakamkan ucapan selamat berjuang buat semua warga PERMAS dan tak lupa, ucapan jutaan terima kasih buat semua pensyarah yang telah bertungkus lumus dalam mengajar kami sebagai waris tenaga pengajar anak bangsa nanti. Wassalam.

Editor: Meriam Buluh.

TAHNIAH BUAT BARISAN MPP BARU!!!


Wakil FSSK : Adriyani Bt Yamin (906 undi) Wakil FSSK: Muhammad Asree Bin Abdul Aziz (1276 Undi)





Dewan SITC - Pilihan raya kampus bagi tahun ini telah selamat dijalankan. Bagi pemilihan kali ini, persaingan sengit berlaku bagi merebut jalan ke Bitarasiswa. Dalam pertandingan ini memperlihatkan beberapa kejutan telah berlaku atas kemenangan beberapa calon yang bertanding. Apa yang menarik untuk kita kongsi bersama selaku keluarga PERMAS adalah, kedua-dua orang calon daripada Program Pendidikan Sejarah iaitu saudara Mohd Asree bin Abd Aziz dan saudari Adriyani Binti Yamin telah berjaya mengisi dua kerusi mewakili Fakulti Sains Sosial & Kemanusiaan dalam barisan Majlis Perwakilan Pelajar UPSI 08/09. Sekalung ucapan tahniah daripada kami warga PERMAS UPSI dan juga daripada Majlis Tertinggi PERMAS 08/09 buat kedua-dua orang mahasiswa/wi yang juga merupakan ahli berdaftar bagi persatuan PERMAS atas kejayaan tersebut. Gunakanlah peluang yang diberikan buat anda oleh warga FSSK untuk kebaikan bersama. Tunaikanlah amanah yang terpikul dibahu anda demi kebajikan kami semua. Dalam tak sedar, anda juga membawa nama Program Pendidikan Sejarah untuk dinilai hasil kerja dan usaha anda. Kejayaan anda amat membanggakan kami semua dan diharapkan dengan kemengangan anda berdua ini mampu memantapkan lagi persatuan kita untuk memainkan peranan yang lebih efektif sesuai dengan imej kita sebagai seorang yang mahir akan sejarah. Akhir kata, selamat maju jaya.
Berikut adalah senarai nama calon-calon yang bertanding beserta undian yang diperolehi:

Kerusi Umum
1.Akmal bin Madzir (4124)
2.Nor ‘Ain Bt A. Razak (4011)
3.Arif bin Mohamad (3757)
4.Muhamad Nazarul Hazwan Bin Abd Razak (3729)
5.Nur Aqilah Hanis Bt Mohd Yusoff (3532)
6.Abdul Rashid bin Husain (3425)
7.Azmi bin Mohamad Sofian (3075)
8.Nabila Soraya Hani Binti Mohd Ayob (3046)
9.Wan Nasron bin Wan Mohd Nasir (2979)
10.Nazira binti Jiat (2645)
11.Munirah binti Ab Wahab (2372)

Kerusi Fakulti Perniagaan & Ekonomi
1.Syaiffuldin Bin Mohamad (315)
2.Nurul Illyana Binti Mohamad (244)
3.Nor Rasyidah Binti Mohd Rasid (201)
4.Engku Mohamad Fakhrudin Bin Engku Alwi (195)
5.Mohd Azizi bin Sitam (123)

Kerusi Fakulti Sains & Teknologi
1.Mohd Hanif Azwan Bin Ab Rahman (1389)
2.Norhafizawati Bt Mahmad Rozali (1055)
3.Noor Sa’adah Binti Haji Jailani (708)
4.Mahfuzah Binti Md Nazimuddin (650)

Kerusi Fakulti Sains Kognitif & Pembangunan Manusia
1.Mohd Fitri Bin Amil (544)
2.Mohd Zulhilmi Bin Mohd Noor (483)
3.Nor Afiti binti Mohd Basri (440)
4.Yuniza Binti Ab Jusoh (412)
5.Nurul Iman binti Amirudin (330)
6.Nurul Ain Nabihan Binti Basharludin (269)

Kerusi Fakulti Sains Sosial & Kemanusiaan
1.Muhammad Asree Bin Abdul Aziz (1276)
2.Adriyani Binti Yamin (906)
3.Mastura Binti Abdul Ghani (744)

Kerusi Fakulti Teknologi Maklumat & Komunikasi
1.Mohd Razik bin Khalid (164)
2.Muzaitul Akmar Binti Mohammad (159)
3.Suhainizam Bin Sharif (153)


Editor : BISA TERSUSUN.

KITA JUARA!!!!!



Dewan Seri Tanjung 22 Okt - Pertandingan Debat Pencegahan Rasuah yang berlangsung di KHAR bagi peringkat saringan melibatkan 6 kumpulan dan perlawanan akhir melibatkan Fakulti Sains Sosial & Kemanusiaan dan Fakulti Sains Kognitif & Pembangunan Manusia telah selamat dijayakan. Pertandingan ini dianjurkan oleh Sekretariat Pencegahan Rasuah UPSI diketuai oleh saudara Faizi Zachrie. Bagi pertandingan yang julung-julung kali dianjurkan ini menampakkan dominasi yang ketara oleh pasukan yang mewakili Fakulti Sains Sosial & Kemanusiaan. Buktinya adalah daripada empat pasukan yang layak bertanding di pentas separuh akhir, tiga daripadanya adalah daripada pasukan FSSK. Bagi pertandingan kali ini, pasukan FSSK 1 diwakili oleh Syahira, Rasminie & Nadia Fitriyana, pasukan FSSK 2 pula diwakili oleh Mustaqim, Suhaimi & Norizan manakala pasukan FSSK 3 pula diwakili oleh Encik Baihaqi, Azha & Eddy Safbree. Apa yang membanggakan kita adalah semua peserta yang terlibat merupakan pelajar daripada Jurusan Pendidikan Sejarah seterusnya merupakan ahli berdaftar bagi kelab PERMAS ini.




Dalam peringkat saringan berdasarkan format liga, pasukan FSSK 3 menduduki ranking pertama diikuti pasukan FSSK 2 manakala FSSK 1 ditempat keempat. Untuk perlawanan separuh akhir, pasukan FSSK 1 yang diketuai oleh saudari Syahira telah diundi bertemu pasukan FSSK 3 yang diketuai oleh saudara Eddy Safbree. Keputusannya, pasukan FSSK 1 menang dengan margin tipis keatas pasukan FSSK 3 iaitu dengan margin sebanyak 0.49, dan pendebat terbaik disandang oleh saudara Baihaqi daripada pasukan FSSK 3. Manakala bagi merebut satu tempat lagi ke kerusi perlawanan akhir menyaksikan pertembungan antara pasukan FSKPM 1 dengan pasukan FSSK 2 yang dianggotai oleh pelajar Jurusan Pendidikan Sejarah bagi semester 1. Keputusannya telah dimenangi oleh pasukan FSKPM 1 dengan jumlah marginnya sebanyak 2.0 dan pendebat terbaik jatuh kepada saudari Syahida Nalini daripada pasukan FSKP 1. Maka jalan ke perlawanan akhir sahlah milik pasukan FSSK 1 dan FSKPM 1. bagi perlawanan akhir ini telah dijalankan di Dewan Seri Tanjung dan dihadiri oleh Timbalan Naib Chanselor Hal Ehwal Pelajar & Alumni, Prof. Madya Dr. Shaharuddin Abd Aziz.



Dewan Seri Tanjung menyaksikan hadirin penuh sesak memenuhi setiap penjuru dewan bagi menyaksikan pertandingan tersebut. Tetamu khas yang adalah pelajar Tingkatan Enam Sekolah Menengah Kebangsaan Kuala Kubu Bharu. Manakala bagi pihak BPR pula diwakili oleh wakil masing-masing. Usul bagi pertandingan akhir bertajuk Rasuah Di Malaysia: Kita Sudah Berjaya. Peserta pertandingan akhir terdiri daripada tiga orang serikandi yang mewakili pasukan FSSK 1 iaitu saudari Syahira, Rasmini dan Nadia Fitriyana. manakala pasukan FSKPM 1 pula terdiri daripada saudara Ahmad Radzi, Faizal dan Syahida Nalini iaitu ketiga-tiganya daripada Jurusan Pendidikan Kaunseling.



Untuk makluman semua, Johan akan menerima hadiah sebanyak RM 500.00, Naib Johan RM 300.00, Ketiga & Keempat RM 100.00 beserta Sijil dan Trofi. Keputusannya adalah seperti berikut:

Johan: Fakulti Sains Sosial & Kemanusiaan 1
(Syahira, Rasmini, Nadia Fitriyana)

Naib Johan: Fakulti Sains Kognitif & Pembangunan Manusia 1
(Ahmad Radzi, Faizal, Syahida Nalini)

Ketiga: Fakulti Sains Sosial & Kemanusiaan 3
(Ahmad Baihaqi, Azha, Eddy Safbree)

Keempat: Fakulti Sains Sosial & Kemanusiaan 2
(Mustakim, Suhaimi, Norizan)

Pendebat Terbaik Akhir: Nadia Fitriyana (FSSK1)

Editor: Kalam Maya.

PILIHAN WARNA BAJU KORPORAT PERMAS!

Tuesday, October 21, 2008

PILIHAN A


PILIHAN B


PILIHAN C


PILIHAN D


Assalamualaikum buat semua....pilihan baju korporat PERMAS ini akan dilakukan secara tinjauan di laman blog ini....sila pilih pilihan warna baju di ruangan tepi dalam ruangan tinjauan pendapat. kerjasama anda amat diperlukan. dalam soal pemilihan warna baju korporat persatuan, pihak MT akan mengikut keputusan bancian berdasarkan pilihan anda di laman ini. diharapkan anda boleh menerima setiap keputusan berdasarkan majoriti melebihi minoriti. Sebelum itu, ingin ditegaskan, baju korporat PERMAS akan diwajibkan kepada semester 1,2 dan 3. manakala mana-mana pihak daripada semester 5 atau 7 yang berminat amat dialu-alukan sokongan anda. warna adalah seragam mengikut setiap semester. Selain itu

, bagi mahasiswi baju lengan panjang adalah pilihan buat anda. jika anda memilih baju yang ada warna putih...usah risau berkenaan isu menampakkan bentuk badan kerana kain bagi baju korporat adalah tebal dan tidak nipis. sebarang maklum balas atau pandangan sila berikan diruangan interaksi anda. Demokrasi adalah pilihan utama kita. terus maju dan membangun bersama PERMAS.

Editor; Baehaqie

MAJLIS BERBUKA PUASA 08

Thursday, October 9, 2008

">
Terima kasih kepada semua tetamu yang sudi hadir ke Majlis Berbuka Puasa Perdana PERMAS pada 19 September 2008 yang lalu di Cafe dan Bilik Pameran Bitara Siswa. Majlis ini merupakan kali pertama yang dianjurkan oleh Persatuan Mahasiswa/i Sejarah (PERMAS)dengan kerjasama Jabatan Hal Ehwal Pelajar Dan Alumni, Universiti Pendidikan Sultan Idris. jutaan terima kasih juga ditujukan khas terutama kepada penceramah yang diundang khas iaitu Uztas Anhar Bin Opir. Tidak ketinggalan juga ucapan terima kasih kepada dua orang pensyarah iaitu En. Muhamad Kamal Bin Kamarudin dan Cik Siti Zahrah Bt Mahfood. Begitu juga kepada semua ahli Persatuan PERMAS yang juga sudi meluangkan masa bersama-sama menyemarakkan lagi majlis ini. Kepada semua AJK majlis ini juga tidak dilupakan atas jasa dan pengorbanan bagi menjayakan majlis ini. segulung penghargaan diberikan kepada semua yang terlibat. Ramadhan Al mubarak. Wassalam..