Pages

KITA JUARA!!!!!

Saturday, October 25, 2008



Dewan Seri Tanjung 22 Okt - Pertandingan Debat Pencegahan Rasuah yang berlangsung di KHAR bagi peringkat saringan melibatkan 6 kumpulan dan perlawanan akhir melibatkan Fakulti Sains Sosial & Kemanusiaan dan Fakulti Sains Kognitif & Pembangunan Manusia telah selamat dijayakan. Pertandingan ini dianjurkan oleh Sekretariat Pencegahan Rasuah UPSI diketuai oleh saudara Faizi Zachrie. Bagi pertandingan yang julung-julung kali dianjurkan ini menampakkan dominasi yang ketara oleh pasukan yang mewakili Fakulti Sains Sosial & Kemanusiaan. Buktinya adalah daripada empat pasukan yang layak bertanding di pentas separuh akhir, tiga daripadanya adalah daripada pasukan FSSK. Bagi pertandingan kali ini, pasukan FSSK 1 diwakili oleh Syahira, Rasminie & Nadia Fitriyana, pasukan FSSK 2 pula diwakili oleh Mustaqim, Suhaimi & Norizan manakala pasukan FSSK 3 pula diwakili oleh Encik Baihaqi, Azha & Eddy Safbree. Apa yang membanggakan kita adalah semua peserta yang terlibat merupakan pelajar daripada Jurusan Pendidikan Sejarah seterusnya merupakan ahli berdaftar bagi kelab PERMAS ini.




Dalam peringkat saringan berdasarkan format liga, pasukan FSSK 3 menduduki ranking pertama diikuti pasukan FSSK 2 manakala FSSK 1 ditempat keempat. Untuk perlawanan separuh akhir, pasukan FSSK 1 yang diketuai oleh saudari Syahira telah diundi bertemu pasukan FSSK 3 yang diketuai oleh saudara Eddy Safbree. Keputusannya, pasukan FSSK 1 menang dengan margin tipis keatas pasukan FSSK 3 iaitu dengan margin sebanyak 0.49, dan pendebat terbaik disandang oleh saudara Baihaqi daripada pasukan FSSK 3. Manakala bagi merebut satu tempat lagi ke kerusi perlawanan akhir menyaksikan pertembungan antara pasukan FSKPM 1 dengan pasukan FSSK 2 yang dianggotai oleh pelajar Jurusan Pendidikan Sejarah bagi semester 1. Keputusannya telah dimenangi oleh pasukan FSKPM 1 dengan jumlah marginnya sebanyak 2.0 dan pendebat terbaik jatuh kepada saudari Syahida Nalini daripada pasukan FSKP 1. Maka jalan ke perlawanan akhir sahlah milik pasukan FSSK 1 dan FSKPM 1. bagi perlawanan akhir ini telah dijalankan di Dewan Seri Tanjung dan dihadiri oleh Timbalan Naib Chanselor Hal Ehwal Pelajar & Alumni, Prof. Madya Dr. Shaharuddin Abd Aziz.



Dewan Seri Tanjung menyaksikan hadirin penuh sesak memenuhi setiap penjuru dewan bagi menyaksikan pertandingan tersebut. Tetamu khas yang adalah pelajar Tingkatan Enam Sekolah Menengah Kebangsaan Kuala Kubu Bharu. Manakala bagi pihak BPR pula diwakili oleh wakil masing-masing. Usul bagi pertandingan akhir bertajuk Rasuah Di Malaysia: Kita Sudah Berjaya. Peserta pertandingan akhir terdiri daripada tiga orang serikandi yang mewakili pasukan FSSK 1 iaitu saudari Syahira, Rasmini dan Nadia Fitriyana. manakala pasukan FSKPM 1 pula terdiri daripada saudara Ahmad Radzi, Faizal dan Syahida Nalini iaitu ketiga-tiganya daripada Jurusan Pendidikan Kaunseling.



Untuk makluman semua, Johan akan menerima hadiah sebanyak RM 500.00, Naib Johan RM 300.00, Ketiga & Keempat RM 100.00 beserta Sijil dan Trofi. Keputusannya adalah seperti berikut:

Johan: Fakulti Sains Sosial & Kemanusiaan 1
(Syahira, Rasmini, Nadia Fitriyana)

Naib Johan: Fakulti Sains Kognitif & Pembangunan Manusia 1
(Ahmad Radzi, Faizal, Syahida Nalini)

Ketiga: Fakulti Sains Sosial & Kemanusiaan 3
(Ahmad Baihaqi, Azha, Eddy Safbree)

Keempat: Fakulti Sains Sosial & Kemanusiaan 2
(Mustakim, Suhaimi, Norizan)

Pendebat Terbaik Akhir: Nadia Fitriyana (FSSK1)

Editor: Kalam Maya.

0 Komen: